Animallibres utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si segueixes navegant entenem que ho acceptes.

La salut mental a l’aula

Avui, en el marc del Dia Mundial de la Lluita contra la Depressió, és important reflexionar sobre la salut mental i el seu impacte en la nostra vida quotidiana, especialment en els entorns educatius. Aquest article segueix aquesta línia i destaca com la salut mental, un aspecte fonamental del benestar global, ha de ser una prioritat també a l’aula.

Què és la salut mental?

Segons l’OMS, la salut mental és «un estat de benestar en què les persones poden fer front als moments d’estrès de la vida, desenvolupar totes les seves habilitats, aprendre i treballar de manera productiva, i integrar-se en el seu entorn.»

Per què és important parlar de salut mental a l’aula?

Tractar la salut mental amb l’alumnat no vol dir que el docent hagi d’assumir el paper de terapeuta, però és important parlar sobre el tema perquè els estudiants siguin capaços d’enfrontar-se als reptes quotidians i establir relacions saludables tant dins com fora de l’aula. Això els permetrà:

  • Aprendre a identificar i a entendre les seves emocions i comportaments.
  • Establir relacions positives amb els companys i el professorat.
  • Mantenir la motivació i la concentració en l’aprenentatge.
  • Enfrontar-se millor a les dificultats acadèmiques i personals.

Com podem contribuir a la bona salut mental de l’alumnat

Els docents, a través de la creació d’un ambient segur i acollidor, poden ajudar els estudiants a sentir-se valorats i compresos, fet que afavoreix el seu benestar emocional. Aquí tens algunes idees per ajudar-te a aconseguir-ho:

Crear un entorn emocionalment segur

Una aula emocionalment segura és aquella en què l’alumnat se sent respectat, valorat i capaç d’expressar-se sense por de ser jutjat. Per fomentar aquest tipus d’ambient, podem:

  • Mostrar empatia: escoltar activament els estudiants i validar les seves emocions és fonamental. L’alumnat ha de sentir que les seves preocupacions són preses seriosament perquè puguin acudir al professor/a quan ho necessitin.
  • Fomentar la inclusió: és imprescindible assegurar-se que tots els estudiants se sentin inclosos i respectats. Per tant, qualsevol comportament discriminatori ha de ser abordat amb fermesa i cal ensenyar-los la importància de l’empatia i la cooperació.
  • Treballar en la resolució de conflictes: parlar amb l’alumnat sobre com gestionar els conflictes de manera sana els proporciona habilitats molt valuoses que podran aplicar a qualsevol àrea de la seva vida.

Fomentar l’autoconeixement i la gestió emocional

Ajudar l’estudiantat a identificar les seves emocions és molt important per poder-les gestionar adequadament. Si el teu alumnat és a l’etapa educativa inicial, es pot utilitzar literatura infantil que abordi diferents emocions per ajudar-los a posar nom al que senten. Si els teus estudiants són adolescents, es pot aprofundir en la psicologia de les emocions, ensenyant-los a reconèixer patrons emocionals i estratègies de regulació. Per als més petits, recomanem A vegades la mare té trons al cap i Quan esclata la tempesta, dues històries que permeten aprendre a gestionar les rebequeries i els sentiments des de l’estima i l’empatia.

Fomentar la resiliència i l’autoeficàcia

La resiliència es pot definir com la capacitat de recuperar-se de les dificultats i seguir endavant. Fomentar aquesta habilitat des d’una edat primerenca pot ser molt beneficiós per enfrontar-se de manera efectiva als reptes que es presentin. Com ho podem aconseguir? Un exemple és reforçar l’esforç i no tan sols els resultats. Els resultats són importants i està bé celebrar-los, però també és important valorar l’esforç, la perseverança i l’aprenentatge. D’aquesta manera, els alumnes seran conscients de la importància d’esmerçar-se i veuran els reptes com oportunitats per millorar.

Col·laborar amb les famílies

La salut mental és present a totes les àrees de la vida; per tant, sempre que sigui possible, és interessant no actuar de manera aïllada. Col·laborar amb les famílies quan sigui necessari i, fins i tot, amb professionals de la salut mental pot ajudar a brindar un millor suport.

Algunes activitats per a l’aula

Per a Infantil

La roda de les emocions. Es pot fer servir una roda d’emocions amb imatges de cares que representin sentiments com felicitat, tristesa, ràbia i sorpresa. Els infants poden fer girar la roda i compartir un moment en què hagin sentit aquesta emoció, per ajudar-los a identificar i verbalitzar els seus sentiments.

Alguns llibres que també poden ajudar a això serien: 

Per a Primària

Jocs de rol per resoldre conflictes. L’alumnat té una missió: resoldre un conflicte comú. Aquest pot ser un malentès entre amics o un altre problema que se us ocorri (pot ser real o fictici). Amb aquesta dinàmica, aprendran habilitats de comunicació, empatia i resolució pacífica de conflictes, i així enfortiran la seva capacitat per afrontar situacions difícils de la millor manera possible.

Per a ESO i Batxillerat

Recursos per a l’autocura. Els estudiants han de crear un projecte en què investiguin i recullin informació sobre eines d’autocura que els ajudin a gestionar l’estrès, l’ansietat o el cansament. Poden incloure activitats com la meditació, l’esport, l’escriptura o escoltar música. Posteriorment, poden presentar els seus projectes a la classe, i compartir quines estratègies els funcionen millor. Això fomenta l’autoreflexió i l’adquisició d’habilitats per al benestar mental.

Publicat a: Educació, Recursos
{* *}