Aconseguir un ambient positiu a l’aula on prevalguin el respecte, la cooperació i l’ordre és essencial per al desenvolupament personal i acadèmic de l’alumnat. A través d'estratègies senzilles i valors compartits, el professorat pot crear un espai en què els i les alumnes se sentin segurs, escoltats i motivats per aprendre. En aquest article, explorem algunes idees per promoure una bona gestió d’aula basada en aquests valors.
1. Crear unes normes d’aula en equip
La primera manera de fomentar el respecte i la cooperació és establint conjuntament les normes de l’aula. Dedicar un temps a l’inici de curs per debatre quines són les normes de convivència permet que sentin les regles com a pròpies i que es respectin millor.
2. Fomentar la comunicació respectuosa
A l’aula, és important ensenyar a expressar l’opinió de forma respectuosa, tant amb els companys i les companyes com amb el professorat. Una eina efectiva per a això és l’ús de "frases jo", que permeten expressar els sentiments propis sense culpar ningú.
3. Treballar en equip per potenciar la cooperació
La cooperació és clau en qualsevol espai de convivència. Pots introduir tasques en grup per ajudar l’alumnat a desenvolupar habilitats de treball en equip, a aprendre a dividir responsabilitats i a respectar les idees dels altres.
4. Organitzar l’espai de l’aula de forma funcional i ordenada
Un espai d’aprenentatge ordenat afavoreix la concentració i promou la responsabilitat. Planteja que cada grup s’encarregui d’una àrea concreta de l’aula, com la biblioteca, els materials o les zones de treball, de manera rotativa.
5. Crear rutines per a la gestió d’aula
Les rutines ajuden a crear una sensació de seguretat i ordre. Pots establir una rutina diària de benvinguda, una de finalització de la jornada i una de transició entre activitats. A més, aquestes petites pautes diàries ajuden a mantenir l’ordre i preparen els i les alumnes per a cada activitat.
6. Practicar l'escolta activa i l'empatia
L’escolta activa i l’empatia són habilitats que no només ajuden a reduir conflictes, sinó que també milloren la comunicació i el respecte. Dedicar temps a escoltar l’alumnat, validant-ne les preocupacions i necessitats, crea una atmosfera de comprensió mútua.
La gestió d’aula basada en el respecte, la cooperació i l’ordre ofereix una base sòlida per créixer tant personalment com acadèmicament. Amb aquestes pautes, el professorat pot establir un clima escolar positiu que fomenti el desenvolupament d’habilitats socials i emocionals, preparant els xiquets i xiquetes per a un futur on aquests valors seran essencials.
La Berta i les ulleres de visió empàtica. Júlia Prunés Massaguer. Editorial Omniabooks (de 4 a 12 anys)
Aquest conte ens parla de l’empatia. La Berta es troba una capseta amb unes ulleres molt especials que permeten, a qui se les posi, de veure-hi amb empatia. Amb elles posades, la Berta descobreix que en Pau, el seu millor amic, estava preocupat i no enfadat, i que en Quisso estava trist i se sentia sol. Gràcies a les ulleres, ella i la seva mare van parlar d’una manera com no havien fet mai…
Els Garcia i el mur. Jaume Copons
La Duna i en Lluc Garcia són amics, però no sempre ha estat així. Un conte il·lustrat sobre l’amistat, el respecte, la tolerància i la igualtat.
Dos ratones, una rata y un queso. Claudia Rueda. Editorial Océano Travesía (+4)
Un conte sobre el fet de compartir. Dos petits ratolins morts de fam es barallen per un formatge groc i pudent fins que una rata vella i astuta els proposa una assenyada forma de solucionar la disputa. Serà que els que parteixen i comparteixen sempre es queden amb la millor part?
Les petites (i grans) emocions de la vida. Montse Gisbert.
Un llibre per entendre les nostres emocions. Delicades il·lustracions ens aproximen a les emocions que vivim: la timidesa, la por, l’alegria, l’exclusió, l’orgull, l’amistat... Un llibre que ens ensenya a viure i a comprendre’ns.