La lectura en veu alta és una eina valuosa per fomentar la lectura i crear hàbit lector. Llegir en veu alta amb els més petits ajuda a normalitzar la lectura com a activitat social i afavoreix el reconeixement d’emocions per mitjà de les tonalitats i la modulació de la veu. Aquesta pràctica ajuda els nens a identificar sentiments com l’alegria, la ira o la sorpresa.
En aquest sentit, ens poden ajudar molt els àlbums il·lustrats, especialment per llegir en veu alta amb l’alumnat d’Infantil. Aquí us deixem tres exemples:
De vegades, és complicat explicar als petits com ens sentim. Com ho fem? Aquest àlbum és una eina fantàstica. Un relat per entendre com funcionen les emocions i com gaudir-ne.
Comença a llegir-lo
Treballem-lo
Comença a llegir-lo
Treballem-lo
En aquesta etapa educativa, en què l’alumnat comença a llegir per si mateix, els beneficis augmenten encara més. En Primària, l’alumnat ja és més autònom i, fins i tot, pot començar a escollir els seus propis llibres. Això, però, no ha de suposar necessàriament que desaparegui l’hàbit de llegir en veu alta.
Si continuen fent-ho, coneixeran la seva pròpia veu i milloraran la dicció, i a més seran capaços de comprendre textos de manera oral. Però no només això. La lectura en veu alta:
Com sabeu, molts dels nostres llibres per a tots els cicles de Primària van acompanyats de quaderns de propostes didàctiques que inclouen activitats per llegir en veu alta. Aquí teniu uns quants exemples:
La Rosalia va a l’escola, on aprèn a escriure, que per això té sis anys. El pare li compra un llapis que resulta ser molt, molt especial perquè és... un llapis desobedient!
Comença a llegir-lo
Lectura activa - activitats
Temps era temps, en un llogarret costaner de l’illa de Sardenya, la Gina, una noieta de deu anys, tenia un gat que s’estimava molt, en Moix-moix, un gat consentit i saberut que es va haver d’espolsar la mandra quan van començar a perseguir altres gats. En Moix-moix mai no s’hauria imaginat que es convertiria en l’heroi d’una aventura plena de misteri i fantasia, on no hi ha lloc per als porucs.
Comença a llegir-lo
Lectura activa (alumnat)
Lectura activa (professorat)
Idees per treballar a l'aula
Comença a llegir-lo
Lectura activa (alumnat)
Lectura activa (professorat)
Idees per treballar a l'aula
Amb aquestes propostes, l’alumnat podrà treballar l’entonació, les pauses i molts altres elements que no tan sols facilitaran la comprensió lectora i l’escolta activa, sinó també la dicció i la pronúncia.
Pel que fa a l’alumnat de Secundària, potser per exigències del currículum i la pressió per impartir tot el contingut, és més difícil dedicar-hi temps a llegir en veu alta. Tanmateix, practicar la parla en públic i la fluïdesa en la lectura és molt important, ja que és una eina fonamental per al futur.
També, el fet de treballar lectures conjuntament ens pot portar a la reflexió en veu alta, al debat i a treballar l’argumentació. Podem llegir en veu alta alguns dels fragments de les lectures que treballem durant el trimestre, o seleccionar-ne algunes de diferents i després plantejar-hi debats o tertúlies dialògiques.
Proposem aquests exemples:
«Ja sé que hi ha molta gent que va al psicòleg, però no crec que en la història de la humanitat hi hagi gaires casos com el meu: a mi em van portar al psicòleg perquè no robava. Sona estrany, oi? Doncs, per molt que costi de creure, era així.»
En totes les famílies hi ha una ovella negra, però què passa quan en una família d’ovelles negres n’hi surt una de blanca?
Si voleu us ho explico: soc Linus Filstrup, un noi honrat que no té res a veure amb l’Arlo, el meu germà bessó, que és un autèntic pispa i l’orgull dels Filstrup, una família de lladres i estafadors com cal. Jo anava fent a l’institut, fins al dia nefast que em van acusar d’haver robat una bona picossada de diners. Llavors vaig haver de posar-me a investigar per desemmascarar el veritable culpable, netejar el meu nom i... tornar a decebre la meva família!
Filstrup és una novel·la gràfica gamberra i amb molt d’humor negre.
Comença a llegir-lo
Lectura activa (alumnat)
Lectura activa (professorat)
Idees per treballar a l'aula
L’Ada ha estat MOLT feliç durant tres magnífics mesos: ha anat a la platja, s’ha llevat tard, ha vist hores i hores de tele... Però tot això s’ha acabat! Demà comença l’institut i tornen les matinades, els deures, els exàmens... Com sobreviurà a aquest terrible avorriment?!