Animallibres utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si segueixes navegant entenem que ho acceptes.

Els beneficis de llegir en veu alta

Recursos i propostes per a l’aula

La lectura en veu alta és una eina valuosa per fomentar la lectura i crear hàbit lector. Llegir en veu alta amb els més petits ajuda a normalitzar la lectura com a activitat social i afavoreix el reconeixement d’emocions per mitjà de les tonalitats i la modulació de la veu. Aquesta pràctica ajuda els nens a identificar sentiments com l’alegria, la ira o la sorpresa.

En aquest sentit, ens poden ajudar molt els àlbums il·lustrats, especialment per llegir en veu alta amb l’alumnat d’Infantil. Aquí us deixem tres exemples:

  • A vegades la mare té el cap ple de trons
    De vegades, la mare té trons al cap: parla molt alt i amb les dents serrades. De vegades, té núvols al cap: se li oblida l’esmorzar i arribem tard als aniversaris. D’altres, hi té un arc de Sant Martí: canta al cotxe i em fa molts petons. Que potser jo també tinc trons, núvols i arcs de Sant Martí al cap?

De vegades, és complicat explicar als petits com ens sentim. Com ho fem? Aquest àlbum és una eina fantàstica. Un relat per entendre com funcionen les emocions i com gaudir-ne.

Comença a llegir-lo
Treballem-lo

  • Quan esclata la tempesta
    Els autors del reeixit àlbum A vegades la mare té el cap ple de trons, Bea Taboada i Dani Padron, es tornen a unir per oferir-nos aquest àlbum tan tendre amb què els nens i les nenes aprendran a gestionar emocions i sentiments. Ara és l’Àlex que té trons al cap i la mare qui l’haurà d’ajudar. Què té? Doncs que, de vegades, una tempesta d’emocions li emboira el cap. La mare li diu que aquestes tempestes arriben de sobte i que poden portar núvols, pluja i trons. Sembla impossible frenar-les, però la mare, que com ja sabem, de vegades també té el cap ple de trons, sap molt bé com se sent l’Àlex i què pot fer perquè torni a aparèixer l’arc de Sant Martí. Un relat per aprendre a gestionar les enrabiades i els sentiments negatius des de l’estima i l’empatia.

Comença a llegir-lo
Treballem-lo

  • A vegades em sent petita
    Sovint ens sentim poca cosa, però, si mirem les persones que ens envolten, ens adonarem que podem ser grans, molt grans. Els gestos més petits són importants i donen lloc a accions gegants. Cadascun de nosaltres pot marcar-hi la diferència. Per mitjà de la mirada d’una nena valorem més bé la grandesa del món, que ens emociona i ens transforma.

Comença a llegir-lo

  • Una carta
    Un dia, el vent va trobar una carta perduda. La pluja havia esborrat les lletres del sobre i no es podia saber per a qui era ni qui l’havia escrita. Però la carta deia unes paraules precioses: «T’estimo». Per això, el vent la va enlairar amunt i la va empentar fort, molt fort. La carta trobaria la seva destinació i faria que algú se sentís estimat. Però poc es podia imaginar el vent que la carta cauria sobre el cap del Sr. Gat, sempre malhumorat i tancat a casa. Sempre? Potser la força de les paraules podia canviar la seva vida… Una història sobre una cadena de favors plena d’humor i sorpreses. Un àlbum sobre la confiança envers les persones que ens envolten, un cant a favor de l’estima entre la gent.

Comença a llegir-lo

La lectura en veu alta per a Primària

En aquesta etapa educativa, en què l’alumnat comença a llegir per si mateix, els beneficis augmenten encara més. En Primària, l’alumnat ja és més autònom i, fins i tot, pot començar a escollir els seus propis llibres. Això, però, no ha de suposar necessàriament que desaparegui l’hàbit de llegir en veu alta.

Si continuen fent-ho, coneixeran la seva pròpia veu i milloraran la dicció, i a més seran capaços de comprendre textos de manera oral. Però no només això. La lectura en veu alta:

  • Facilita la comprensió lectora.
  • Millora la nostra expressió oral.
  • Augmenta el gust per la lectura.
  • Ens ensenya a escoltar i practicar l’escolta activa.
  • Quan s’escolta a algú llegir en veu alta, s’augmenta l’atracció per la lectura.
  • Escoltar un bon lector o lectora en veu alta és una meravella.

Com sabeu, molts dels nostres llibres per a tots els cicles de Primària van acompanyats de quaderns de propostes didàctiques que inclouen activitats per llegir en veu alta. Aquí teniu uns quants exemples:

  • El llapis de la Rosalia (+ 6)

La Rosalia va a l’escola, on aprèn a escriure, que per això té sis anys. El pare li compra un llapis que resulta ser molt, molt especial perquè és... un llapis desobedient!

Comença a llegir-lo
Lectura activa - activitats

  • La Gina, el gat i l’emparedat (+ 8)

Temps era temps, en un llogarret costaner de l’illa de Sardenya, la Gina, una noieta de deu anys, tenia un gat que s’estimava molt, en Moix-moix, un gat consentit i saberut que es va haver d’espolsar la mandra quan van començar a perseguir altres gats. En Moix-moix mai no s’hauria imaginat que es convertiria en l’heroi d’una aventura plena de misteri i fantasia, on no hi ha lloc per als porucs.

Comença a llegir-lo
Lectura activa (alumnat)
Lectura activa (professorat)
Idees per treballar a l'aula

  • Els Robotots i l’Hidra de Lerna (+ 8)
La nau HMIS Hèrcules té la pitjor tripulació interestel·lar que ha sortit mai de la Terra. Sort en tenen dels seus robots, que s’encarreguen de les missions que no vol fer ningú! La primera missió dels Robotots: anar al planeta Lerna a deslliurar els seus habitants d’un monstre terrible que els turmenta nit i dia. Per mitjà de les aventures interestel·lars dels Robotots, els lectors també descobriran el mite dels dotze treballs de l’Hèrcules.

Comença a llegir-lo
Lectura activa (alumnat)
Lectura activa (professorat)
Idees per treballar a l'aula


Amb aquestes propostes, l’alumnat podrà treballar l’entonació, les pauses i molts altres elements que no tan sols facilitaran la comprensió lectora i l’escolta activa, sinó també la dicció i la pronúncia.


La lectura activa a la Secundària

Pel que fa a l’alumnat de Secundària, potser per exigències del currículum i la pressió per impartir tot el contingut, és més difícil dedicar-hi temps a llegir en veu alta. Tanmateix, practicar la parla en públic i la fluïdesa en la lectura és molt important, ja que és una eina fonamental per al futur.

També, el fet de treballar lectures conjuntament ens pot portar a la reflexió en veu alta, al debat i a treballar l’argumentació. Podem llegir en veu alta alguns dels fragments de les lectures que treballem durant el trimestre, o seleccionar-ne algunes de diferents i després plantejar-hi debats o tertúlies dialògiques.

Proposem aquests exemples:

  • Filstrup (+ 12)

«Ja sé que hi ha molta gent que va al psicòleg, però no crec que en la història de la humanitat hi hagi gaires casos com el meu: a mi em van portar al psicòleg perquè no robava. Sona estrany, oi? Doncs, per molt que costi de creure, era així.»

En totes les famílies hi ha una ovella negra, però què passa quan en una família d’ovelles negres n’hi surt una de blanca?

Si voleu us ho explico: soc Linus Filstrup, un noi honrat que no té res a veure amb l’Arlo, el meu germà bessó, que és un autèntic pispa i l’orgull dels Filstrup, una família de lladres i estafadors com cal. Jo anava fent a l’institut, fins al dia nefast que em van acusar d’haver robat una bona picossada de diners. Llavors vaig haver de posar-me a investigar per desemmascarar el veritable culpable, netejar el meu nom i... tornar a decebre la meva família!

Filstrup és una novel·la gràfica gamberra i amb molt d’humor negre.

Comença a llegir-lo
Lectura activa (alumnat)
Lectura activa (professorat)
Idees per treballar a l'aula

  • Diari d’una sonada (+ 12)

L’Ada ha estat MOLT feliç durant tres magnífics mesos: ha anat a la platja, s’ha llevat tard, ha vist hores i hores de tele... Però tot això s’ha acabat! Demà comença l’institut i tornen les matinades, els deures, els exàmens... Com sobreviurà a aquest terrible avorriment?!

Comença a llegir-lo
Lectura activa - activitats

Publicat a: Literatura, Educació
{* *}