Animallibres utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si segueixes navegant entenem que ho acceptes.

Fomentant l’autonomia a l’aula: consells per ajudar l’alumnat a ser més independent

Ajudar l’alumnat a guanyar autonomia és essencial perquè desenvolupin autoconfiança, responsabilitat i habilitats per resoldre problemes per si sols. Com bé menciona un article de Joan Francesc Serra per a l’Escola de Salut de l’hospital Sant Joan de Déu, l’autonomia «és un objectiu prioritari dins de la primera infància». A l’aula, el professorat té un paper important a l’hora de guiar-los i oferir-los les eines perquè puguin prendre decisions i gestionar les seves tasques de forma autònoma. En aquest article, explorem alguns consells per potenciar l’autonomia de l’alumnat.

Crear rutines i hàbits estructurats

Establir una rutina diària a l’aula proporciona als alumnes un sentit de seguretat i previsió. Quan coneixen les activitats de la jornada, poden preparar-se millor i assumir responsabilitats concretes.

  •  Consell pràctic: dissenya un horari visual que mostri les activitats del dia o de la setmana. Així, poden anticipar les tasques i preparar-se per a cada canvi d’activitat de forma autònoma.

Assignar tasques d’aula responsabilitzadores

Les tasques d’aula són una manera efectiva de fomentar l’autonomia, ja que cada alumne i alumna es fa responsable d’una petita part del funcionament de la classe. Aquestes tasques poden ser rotatives, perquè cada un tingui la possibilitat d’assumir diferents rols.

  • Exemple: assigna rols com responsable de materials, mantenidor de l’ordre o gestor del temps i recorda reconèixer la feina ben feta per reforçar la seva confiança.

Afavorir la resolució de problemes

Perquè aprenguin a resoldre problemes, és essencial permetre’ls prendre decisions. Quan sorgeix un conflicte o una dificultat, guia’ls en la resolució en lloc de donar-los la resposta.

  • Activitat recomanada: davant d’un problema, utilitza preguntes com «Què creus que podríem fer per solucionar això?» o «Quines opcions tens?». Així, ells mateixos començaran a valorar diferents opcions abans de prendre una decisió.

Proposar reptes de gestió de tasques

Quan es tracta de projectes o tasques més llargues, ajuda’ls a dividir-les en passos més petits i fàcils de gestionar. Els reptes que impliquen diverses etapes ensenyen a l’alumnat a organitzar-se i els dona una visió clara del procés de treball.

  • Consell pràctic: crea un sistema de «línia de tasques», en què ells mateixos puguin moure una fitxa o adhesiu d’una tasca a la següent, així veuran el progrés que estan fent. Això no només els motiva, sinó que també els permet treballar de manera més independent.

Utilitzar l’eina de l’autoreflexió

La reflexió és un component clau per a l’aprenentatge autònom. Al final de la setmana o després d’una activitat, dona’ls uns minuts per reflexionar sobre què han après, què els ha costat més i en què podrien millorar.

  • Activitat recomanada: proposa un «Diari de reflexió» on cada un pugui anotar un aspecte en què ha progressat i un altre en què vol millorar. Això els ajuda a ser conscients del seu procés i a desenvolupar una mentalitat de millora contínua.

Donar espai per a les decisions

Permetre que prenguin petites decisions a l’aula els ajuda a guanyar seguretat i confiança en les seves habilitats. Pots oferir opcions senzilles perquè practiquin la presa de decisions.

  • Exemple pràctic: ofereix opcions com «Vols començar amb la lectura o amb l’activitat d’escriptura avui?» o «Quin llibre de la biblioteca vols llegir durant l’estona de lectura?», etc. Aquestes petites eleccions fomenten l’autonomia i el sentit de control.

Reconèixer i celebrar l'esforç i el progrés

És important reconèixer l’esforç dels alumnes per ser autònoms. Quan valoren els seus propis progressos, la motivació per continuar creixent augmenta. Els reforços positius els ajuden a veure que, tot i que potser encara no tenen totes les respostes, estan fent passos significatius cap a la independència.

  • Consell pràctic: crea un mural de progrés autònom, on puguis col·locar una petita nota per a cada alumne que hagi fet un pas endavant en alguna tasca, així es reconeixeran les millores i els esforços individuals.

Fomentar l’autonomia a l’aula és clau perquè l’alumnat desenvolupi habilitats essencials per al futur, com la responsabilitat, la resolució de problemes i la presa de decisions. Amb aquestes estratègies, pots ajudar-los a créixer com a aprenents independents, i així preparar-los per afrontar reptes amb més seguretat i confiança.

Publicat a: Novetats, Recursos
{* *}