Animallibres utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si segueixes navegant entenem que ho acceptes.

El treball en equip a l'aula

El treball en equip és una eina essencial per al creixement acadèmic i personal de l’alumnat. A més de fomentar habilitats socials i col·laboratives, permet que els nens i les nenes comparteixin idees i resolguin problemes de manera conjunta, i els prepara per als reptes de la vida. En aquest article es presenten estratègies clau i consells per implementar el treball en equip a l’aula, amb l’objectiu de facilitar l’aprenentatge actiu i enriquir l’experiència educativa.

1. Crear equips equilibrats

Una de les primeres decisions que el professorat ha de prendre és la formació dels grups. És ideal buscar l’equilibri entre habilitats i personalitats per afavorir la col·laboració i l’aprenentatge mutu. Propostes per aconseguir-ho:

  • Diversificar les capacitats: crear grups amb alumnes de diferents nivells acadèmics i habilitats perquè tots puguin aportar coses al treball en equip.
  • Alternar els grups: variar els membres dels grups en diferents projectes per ajudar l’alumnat a conèixer altres companys i enriquir les seves relacions socials.

2. Definir objectius i rols clars

L’alumnat ha de tenir clar quin és l’objectiu de cada activitat en grup. A més, assignar accions concretes, com es va comentar a l’article sobre autonomia, els hi pot fer sentir més preparats per dur a terme la seva tasca. Aquestes accions han de ser objectius assolibles: així, dones facilitats i evites la frustració tot i motivar la seva autonomia.

3. Fomentar la comunicació i l’escolta activa

Per treballar bé en equip, la comunicació és essencial. L’alumnat ha d’aprendre a escoltar i respectar les opinions dels altres, i també a expressar les seves idees amb claredat i respecte. Estratègies recomanades:

  • Promoure l’escolta activa: ensenyar als alumnes tècniques per parafrasejar, fer preguntes i mostrar interès per les aportacions dels companys.
  • Fer servir el reforç positiu: per premiar aquells grups o alumnes que mostrin una comunicació respectuosa i efectiva.

4. Incorporar activitats de cohesió d’equip

Les activitats de cohesió d’equip ajuden els alumnes a confiar en els companys i a treballar millor conjuntament. Aquestes activitats són especialment útils al principi de curs o quan s’introdueix el treball en grup. Idees per a la cohesió d’equip:

  • Activitats de resolució de problemes en equip, com petits jocs o reptes, per ajudar l’alumnat a col·laborar i desenvolupar estratègies de grup. Algunes idees:

Joc d’escapada a l’aula (escape room): crea una sèrie de pistes o problemes relacionats amb temes acadèmics o valors (ex.: confiança, col·laboració) que l’alumnat hagi de resoldre en grup per «escapar».

o Construïm una torre: proporciona materials simples, com escuradents, plastilina o gots de plàstic, i demana als grups que construeixin la torre més alta possible en un temps limitat. Això fomenta la comunicació i el pensament creatiu.

o El pont fràgil: cada grup ha de construir un pont amb paper i cinta adhesiva capaç de sostenir un petit objecte (com una goma d’esborrar). Després, comparen dissenys i estratègies.

o Mapa del tresor: dibuixa un mapa imaginari i dona als equips pistes que requereixin col·laboració per arribar al «tresor». Les respostes poden estar relacionades amb el que estudien o amb valors com el respecte.

  • Sessions de dinàmiques grupals que facin aflorar habilitats socials, d’escolta i respecte, i que millorin el vincle dins del grup. Alguns exemples:
    • La teranyina de vincles:amb un cabdell de llana, cada alumne llença el fil a algú altre del grup i diu una qualitat positiva d’aquella persona. Així es crea una teranyina visual que simbolitza la connexió del grup.
    • Històries compartides: cada alumne contribueix amb una frase a una història que es va construint entre tothom. L’activitat pot acabar amb una reflexió sobre què aporta cadascú al grup.

5. Promoure la responsabilitat individual dins del grup

És fonamental que cada alumne s’encarregui de les seves tasques dins del grup. Quan cada membre és responsable de la seva aportació, els resultats són més bons, i es redueix el risc de dependència d’uns pocs. Estratègies per fomentar la responsabilitat:

  • Tècniques d’autoavaluació i coavaluació: demanar a l’alumnat que reflexioni sobre la seva contribució i la dels companys.
  • Establir dates de seguiment o punts de control durant el projecte perquè cada membre del grup pugui mostrar els seus progressos i rebre suport, si cal.

6. Avaluar tant el procés com el resultat

L’avaluació del treball en equip no tan sols s’ha de centrar en el resultat final, sinó també en el procés que ha seguit cada grup. Això ajuda a detectar punts forts i àrees de millora. Per fer una avaluació completa, es pot:

  • Fer servir rúbriques d’avaluació que incloguin tant aspectes de contingut com d’organització i col·laboració.
  • Utilitzar sessions de feedback amb el grup per comentar l’experiència de treball en equip i reflexionar sobre com poden millorar la seva dinàmica.

Beneficis del treball en equip a l’aula

El treball en equip no tan sols enriqueix el procés d’aprenentatge, sinó que també prepara l’alumnat per a contextos futurs on el treball col·laboratiu serà essencial. Alguns beneficis que cal destacar són:

  • Desenvolupament d’habilitats socials: les activitats en grup ajuden l’alumnat a entendre millor les emocions, els pensaments i les opinions dels altres.
  • Foment del pensament crític i de la resolució de problemes, ja que els alumnes aprenen a debatre i a plantejar solucions conjuntes.
  • Millora de la confiança i de l’autoestima gràcies al suport que es proporcionen dins de l’equip, de manera que s’afavoreix un sentiment de pertinença i comunitat.

Implementar el treball en equip a l’aula és una eina poderosa per al desenvolupament integral de l’alumnat. Amb aquestes estratègies, podeu crear un entorn on cada alumne se senti valorat, aprengui de l’experiència dels altres i desenvolupi habilitats essencials per al futur. Una aula que treballa en equip és una aula que aprèn i creix conjuntament.

Publicat a: Educació, Recursos
{* *}